Insta recenze: Lady Mackbeth Mcenského újezdu

25.11.2023

Znásilnění, ☠️vražda, nevěra, lež, podvod - to vše je Lady Macbeth Mcenského újezdu. Premiéra monstrózní a hudebně dramatické opery Dimitrije Šostakovyče uvedená ve Státní opeře.🎭


Scéna je industriálně jednoduchá, syrová, podkreslující drsné a vypjaté emoce na scéně plné sexu a násilí. Nejvýraznějším prvkem je video snímající živě postavy z různých stran i zevnitř domu (či spíš výtahu) přenášené na velké plátno. Vidíme tak herce z různých pohledů, jejich emoce a záběry z blízka. Není to ale jen nějaká samovolná úlitba - výrazně to dokresluje atmosféru a malinko i rozvíjí děj, například když Kateřina chystá tchánovi houby (s jedem na krysy🐀) a mrkne na diváky do kamery s ukázkou "pravých" ingrediencí. Nebo sólo tchána v podání Jana Zahradníčka (který i přes avizovanou indispozici hrál a zpíval tak, že bych nic nepoznal), kde ho vidíme rovnou třikrát, jak si pohyby ruky hraje s kamerou a námi všemi v publiku. Škoda jen, že to bylo pouze v I. a II. dějství a druhá polovina už je taková divadelní klasika - jednobarevné podsvícení pozadí, padající sníh.

Pěvecky a herecky dominují tři postavy - Kateřina, její milenec Sergej a tchán. Kateřina, ztělesnění ženské verze Hannibala Lectera, v podání 💀vražedně 🩱❤️‍🔥svůdné a chladné @alzbetapol, budí spíše sympatie (zejména ke konci na Sibiři, podvedená svým milencem), i když si je spíše nezaslouží (2 vraždy, nevěra) Sergej @denys.pivnitskyi - krásný a výrazný tenor + 2 znásilnění, 1 vražda. Zbytek herců nedostal výraznější prostor, přitom se jednalo o velmi kvalitní obsazení - mimo jiné letošní vítěz Thálie Jaroslav Březina v roli otrapy a @csaba.kotlar jako policajt/voják (který dostal spíše prostor k tanci)

❗️A hlavní ponaučení - když budete dělat doma 👰🏼🍰svatební hostinu pro desítky hostů, nenechávejte mrtvolu bývalého manžela ve sklepě! Ale to by z toho byla opera o dvou dějstvích se sladkým happy endem, což by byla škoda.
Skvělá práce všem. A pro diváky jen pozor, že to není žadná oddychovka ala Pretty woman (jako třeba Nápoj lásky) ale spíše Základní instinkt. Takže ne balzám na nervy, ale kvalitni opera rozhodně ano.
🌟🌟🌟🌟🌟
#ladymacbeth #operafever #horeckapremierovenoci #sostakovic #instarecenze


Tyto recenze píši primárně na Instagram Opera Fever, pro rychlé zachycení vlastních zážitků ihned po představení. Zde je přepsaná v původní formě, včetně emotikonů, hashtagů a označování osob a účtů, typických pro tuto platformu.

Dovedete si představit divadelní představení, které se odehrává během pouhých čtyř minut – od 8:51 do 8:55 – neustále dokola a přitom pokaždé jinak? S tímto nápadem přichází inscenace 100 songů, která na scéně představí dvacet sedm postav, ztvárněných patnácti herci. Každá postava má svůj příběh, svůj úhel pohledu, svůj song, své místo ve vlaku...

Macbeth🏴󠁧󠁢󠁳󠁣󠁴󠁿 – temná, místy až hororová opera. 💪Boj, boj o moc, 🔪vraždy a 🩸krev. Hodně krve. Žádná love story. Chybí love❤️‍🩹, ale příběh stojí za to.

Zhlédl jsem předpremiéru Mefista v Národním divadle, netradičně ve Státní opeře. Na papíře zní činohra v opeře jako správný nápad, zejména vzhledem k německé historii budovy a celkem jasné lince k uvedené hře. Z pohledu diváckého zážitku si už tak jistý nejsem.

Nová produkce opery "Carmen" v Metropolitní opeře, režírovaná Carrie Cracknellovou, představuje inovativní interpretaci klasického díla Bizeta, která je však přijímána s rozporuplnými ohlasy. Hlavním tahákem večera je bezesporu výkon mezzosopranistky Aigul Akhmetshinové v titulní roli Carmen. Zachary Woolfe z The New York Times oceňuje její...

Článek vznikl za pomocí využití nástroje ChatGPT 4, jako vstup sloužili všechny zveřejněné recenze o Hamletovi v různých médiích i divácké recenze na i-divadlo.cz. Nevystihuje tak názor od AI, ale co nejlépe kompiluje a zobrazuje pluralitu všech pohledů. Obsahuje tak co nejvíce zobecněný pohled na inscenaci s cílem pomoci čtenáři si udělat názor,...