Dovedete si představit divadelní představení, které se odehrává během pouhých čtyř minut – od 8:51 do 8:55 – neustále dokola a přitom pokaždé jinak? S tímto nápadem přichází inscenace 100 songů, která na scéně představí dvacet sedm postav, ztvárněných patnácti herci. Každá postava má svůj příběh, svůj úhel pohledu, svůj song, své místo ve vlaku...
Insta recenze: Jakobín

Národní divadlo Brno 🐊 @ndbrno otevřelo operní sezónu prémiérou Jakobína, jež se díky spolupráci s @operavision.eu vysílal živě do celého světa. 🌍
První dojem po zvednutí opony je dominantní scéna, která je složená z několika stupňů, které fungují jako samostatné prostorové linky. Ty ovšem nejsou rovné, ale zvlněné. V prvním jednání jsou doplněné o malé domečky a kostelík, což celé budí dojem české vesnice v kopcích, kde se herci pohybují jak večerníčkový Krakonoš po horách. Ve stejně zvlněném prostředí je pak zasazena i škola v druhém dějství a zámek ve třetím. Zde již však zvlněná podlaha v jinak normálním zámku působí spíše jak z obrazu Dálího. A vlastně skoro většina postav nechodí nikdy po rovině.
Kostýmu jsou laděné v jednotném odstínu dřeva béžovo - hnědé, jen dvě hlavní záporné postavy mají výraznou zelené a žluté oblečení mírně atypického střihu.
Nevím zda to bylo jen přenosem nebo i v sále, ale výrazným zvukovou stopu bylo neustále dupání a hlasité kroky.🥾 Zejména u sborových scén (a to pomíjím scénu s tancem, kde šlo o zjevný záměr) to dosti narušovalo orchestr i zpěv. Ale hluk byl i když se po zvlněném podiu pohybovala jedna osoba. Škoda, protože jinak byli sborové scény velmi zdařilé a hlavně ty s dětmi, které (si) hrály skvěle.👍👏
📽🎬Když už jsme u té přenosové složky, tak asi nejslabší část byla kamera resp. režije. Často se hledala správná osoba do záběru, několikrát byly záběry zcela mimo děj či neostré. Oproti skutečné návštěvě divadla byly zajímavé pohledy do orchestru a na dirigenta při předehrách. V čem byl přenos super byly doprovodné informace při přestávkách. Šlo jak o živé rozhovory s herci, kteří zrovna šli z jeviště, tak i předtočená videa s tvůrci. Živé rozhovory byly simultánně tlumočeny do angličtiny, což udělalo vtipný moment, kdy představitelka Julie mluvila o autorovi opery jako o Janáčkovi, což překladatelka přešla s přehledem a "tlumočila Dvořáka". To si ale naběhla, protože o opakovaném přeřeknutí pak začali herci s moderátorkou vtipkovat, ale tlumočnice se z toho nakonec dostala.

Z pěveckých výkonů se mi nejvíce líbilo "partnerské" duo Terinka a Jiřík - @lucie_kankova_soprano a @alex_briscein , jejiž hlasy zněly krásně a fungovala mezi nimi i uvěřitelná "chemie"❤️. A i hlavní záporák purkrabí Filip byl zahrán patřičně odpudivě.
Celkově tak jde o super představení a je dobře, že bude ještě dlouho k nahlédnutí na Youtube Operavision. Všem co to nevyjde do Brna naživo doporučuji. A je i fajn, že se takto do světa dostane i nějaká jiná opera, než Prodaná nevěsta či Rusalka.
Proč to vidět?
- Hudba i sborové scény v druhém jednání
- Nepříliš známé a neohrané
- Pořád aktuální děj, který není jen nějaká plochá komedie
- Je to k dispozici zdarma jen na pár kliknutí
Tyto recenze píši primárně na Instagram Opera Fever, pro rychlé zachycení vlastních zážitků ihned po představení. Zde je přepsaná v původní formě, včetně emotikonů, hashtagů a označování osob a účtů, typických pro tuto platformu.
Nedávná inscenace Bizetovy opery Carmen v Royal Opera House, režírovaná Damiano Michielettem, vyvolala rozmanité reakce mezi kritiky. Zde je komplexní shrnutí recenzí, zdůrazňující hlavní témata, výkony a rozpory, které recenzenti zaznamenali.
Insta recenze: Mackbeth
Macbeth🏴 – temná, místy až hororová opera. 💪Boj, boj o moc, 🔪vraždy a 🩸krev. Hodně krve. Žádná love story. Chybí love❤️🩹, ale příběh stojí za to.
Zhlédl jsem předpremiéru Mefista v Národním divadle, netradičně ve Státní opeře. Na papíře zní činohra v opeře jako správný nápad, zejména vzhledem k německé historii budovy a celkem jasné lince k uvedené hře. Z pohledu diváckého zážitku si už tak jistý nejsem.
Nová produkce opery "Carmen" v Metropolitní opeře, režírovaná Carrie Cracknellovou, představuje inovativní interpretaci klasického díla Bizeta, která je však přijímána s rozporuplnými ohlasy. Hlavním tahákem večera je bezesporu výkon mezzosopranistky Aigul Akhmetshinové v titulní roli Carmen. Zachary Woolfe z The New York Times oceňuje její...
Článek vznikl za pomocí využití nástroje ChatGPT 4, jako vstup sloužili všechny zveřejněné recenze o Hamletovi v různých médiích i divácké recenze na i-divadlo.cz. Nevystihuje tak názor od AI, ale co nejlépe kompiluje a zobrazuje pluralitu všech pohledů. Obsahuje tak co nejvíce zobecněný pohled na inscenaci s cílem pomoci čtenáři si udělat názor,...