Dovedete si představit divadelní představení, které se odehrává během pouhých čtyř minut – od 8:51 do 8:55 – neustále dokola a přitom pokaždé jinak? S tímto nápadem přichází inscenace 100 songů, která na scéně představí dvacet sedm postav, ztvárněných patnácti herci. Každá postava má svůj příběh, svůj úhel pohledu, svůj song, své místo ve vlaku...
Insta recenze: Don Buoso / Gianni Schicchi
‼️Národní divadlo zažilo dlouho nevídanou věc - premiéru nové české opery. A ještě jako prequel ke světové klasice. 🌍Světová premiéra Don Buoso a Gianni Schicchi. Kučera, Radok a Puccini.
Přiznám se, že nevím jak to hodnotit? Jako jedno představení a dílo? Každé zvlášť, což ale bude přísné k prequelu, který (logicky) sám o sobě tolik smysl nedává. A jak hodnotit originál od Pucciniho, když k němu je něco co původně skladatel nenapsal?❔️
Prequel má top kvality, hudební i herecké. Jednoduchý děj - Don je postřelený, umírá. 🦅Jak supi na kořist se k němu "slétají" příslušníci rozvětvené rodiny - předávání darů k narozeninám, faleš, neupřímnost. Každý už se vidí s patřičnou porcí dědictví. Jelikož postav je poměrně hodně, tak se žádné nedostává příliš prostoru, nikdo nedominuje. Různých drobných situačních humorných prvků je ale dostatek (drzá služebná zpívající chválu na kečup🍅, dítě marně se snažící napočítat správně do osmi) Don není naivní a je mu jasné o co všem jde, což jim vlastně i slíbí, resp. všichni slyší, co chtějí slyšet. Don umírá a konec české opery.
Následuje druhý originální kus od Pucciniho, kde již děj, hudba i zpěv nabírá značně na obrátkách. Díky prequelu tedy všechny postavy známe. Rozjíždí se komedie s hledáním a předěláním závěti, která se nikomu nelíbí. Zde již je linka poměrně svižná a jednoznačně zde dominují tři osoby - Schichi @svatasem a mladý pár Rinuccio @daniel_matousek a Lauretta @dodynka.s -právě její árie "O mio Babbino caro" patřila k vrcholům večera a jako jediná sklidila ihned potlesk. Ale zasloužil by ho i Matoušek chvíli předtím, jen to situačně nevyšlo, když ihned ironicky tleská jedna z postav. Tak dodatečně 👏👏👏.
Jde tak o velmi ojedinělý počin, kdy nové a staré, české a italské (byť oboje v italštině) vytváří krásnou synergii a nové dílo. Buoso bez Schicciho smysl moc nemá, Schiccimu ale dost pomáhá a dohromady to ladí super. Uvidíme jestli Pucciniho jednoaktovka získala nového dlouhodobého parťaka, se kterým překoná hranice Národního divadla, možná i času. Každopádně jsem byl rád, že jsem mohl být u této celosvětové premiéry.
#giannischicchi #donbuoso #operafever #horeckapremierovenoci #puccini #operaND

Tyto recenze píši primárně na Instagram Opera Fever, pro rychlé zachycení vlastních zážitků ihned po představení. Zde je přepsaná v původní formě, včetně emotikonů, hashtagů a označování osob a účtů, typických pro tuto platformu.
Nedávná inscenace Bizetovy opery Carmen v Royal Opera House, režírovaná Damiano Michielettem, vyvolala rozmanité reakce mezi kritiky. Zde je komplexní shrnutí recenzí, zdůrazňující hlavní témata, výkony a rozpory, které recenzenti zaznamenali.
Insta recenze: Mackbeth
Macbeth🏴 – temná, místy až hororová opera. 💪Boj, boj o moc, 🔪vraždy a 🩸krev. Hodně krve. Žádná love story. Chybí love❤️🩹, ale příběh stojí za to.
Zhlédl jsem předpremiéru Mefista v Národním divadle, netradičně ve Státní opeře. Na papíře zní činohra v opeře jako správný nápad, zejména vzhledem k německé historii budovy a celkem jasné lince k uvedené hře. Z pohledu diváckého zážitku si už tak jistý nejsem.
Nová produkce opery "Carmen" v Metropolitní opeře, režírovaná Carrie Cracknellovou, představuje inovativní interpretaci klasického díla Bizeta, která je však přijímána s rozporuplnými ohlasy. Hlavním tahákem večera je bezesporu výkon mezzosopranistky Aigul Akhmetshinové v titulní roli Carmen. Zachary Woolfe z The New York Times oceňuje její...
Článek vznikl za pomocí využití nástroje ChatGPT 4, jako vstup sloužili všechny zveřejněné recenze o Hamletovi v různých médiích i divácké recenze na i-divadlo.cz. Nevystihuje tak názor od AI, ale co nejlépe kompiluje a zobrazuje pluralitu všech pohledů. Obsahuje tak co nejvíce zobecněný pohled na inscenaci s cílem pomoci čtenáři si udělat názor,...